اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳
سایت شخصی سید مرتضی سقائیان نژاد
Image default
زندگینامه

زندگینامه

دکتر سید مرتضی سقائیان نژاد

شهردار کلانشهر قم

سید مرتضی سقائیان نژاد اصفهانی در بهمن ماه سال ۱۳۳۰ درخانواده ای مذهبی و متدین در محله جویباره اصفهان چشم به جهان گشود. پدر و مادر وی در سفر عتبات عالیات بودند که ایشان در شهر نجف اشرف و در خانه عالم زاهد آیت الله سید علی فانی از علمای بزرگ اصفهان که مقیم نجف اشرف بودند به دنیا آمد. پدر وی در ابتدا به کار کیش بافی یا پارچه بافی مشغول بود اما سال های بعد با ورود ماشین آلات نساجی و عدم توان رقابت با تکنولوژی جدید ورشکست شد و به دامپروری روی آورد. سید مرتضی از همان دوران کودکی در کنار پدر مشغول به کار شد و مشقت و سختی کار را تجربه کرد.

تحصیلات ابتدایی را در دبستان سپهر و دوران راهنمایی و دبیرستان را در مدرسه هاتف گذراند. پدر وی که از معتمدین محل محسوب می شد مسئولیت هیئت محل را نیز بر عهده داشت. خمیر مایه اعتقادی وی از همان دوران کودکی و نوجوانی و با شرکت در جلسات مذهبی شکل گرفت.

سید مرتضی در کنار تحصیل و کار, از ورزش نیز غافل نبود و به طور مستمر به کونگ فو, کشتی, ورزش های باستانی, فوتبال و دومیدانی می پرداخت. به منظور تکمیل زبان انگلیسی در ایام جوانی به صورت مداوم به انجمن ایران و آمریکا که در محل خیابان عباس آباد کنونی واقع بود می رفت و این مبنایی شد برای ادامه تحصیلات در خارج از کشور. به همین منظور در امتحانات اعزام دانشجو به خارج از کشور شرکت کرده و جزء پنج درصد قبولی ها از طریق وزارت علوم اعلام نهایی گردید. در سن ۱۹ سالگی راهی آمریکا شد و در ابتدا به دانشگاه کلرادو رفت. سید مرتضی در آمریکا نیز در کنار تحصیل مجبور بود به تنهایی هزینه شخصی خود را تامین کند.

وی در کنار تحصیل و کار از فعالیت های فرهنگی غافل نبود و در همان ایام جزء فعالین انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا بود. بعد از دو سال به منظور حضور در محیط علمی قوی تر و بهره بردن از اساتید متخصص وارد دانشگاه ایالتی کنتاکی شد. وی در تمام مدت تحصیل مشغول به کارهای مختلفی از قبیل توزیع  روزنامه,  کار در رستوران و انبار داری بود تا بتواند هزینه های زندگی و تحصیل خود را فراهم کند. بعد از اخذ مدرک لیسانس بلافاصله وارد مقطع فوق لیسانس می شود. همزمان با قبولی در مقطع فوق لیسانس دیگر مجبور به کار در محیط بیرون از دانشگاه نبود و در همان دانشگاه برای امرار معاش به کارهای تخصصی در آزمایشگاه و یا به عنوان حل تمرین دروس مشغول شد. سید مرتضی در راستای فعالیت های فرهنگی و سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا , هر هفته دو ساعت برنامه در کانال تلویزیونی محلی پخش می کرد.

بعد از اخذ مدرک فوق لیسانس در سال ۱۳۵۶ به وطن مراجعت می کند. در ایران مدتی به استخدام شرکت نفت آبادان درآمد و بعد از آن در سازمان انرژی اتمی در تهران مشغول به کار شد اما چون  محیط آنجا با روحیاتش سازگار نبود به شرکت ذوب آهن اصفهان می پیوندد و تا اواخر بهمن ماه سال ۱۳۵۶در آنجا می ماند. سید مرتضی از تاریخ ۱۵ فروردین ۱۳۵۷ به عضویت هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در می آیدو در همین سال ازدواج می کند. حاصل این ازدواج ۶ فرزند می باشد.

با پیروزی انقلاب اسلامی و در سال ۱۳۵۸ و همزمان با انقلاب فرهنگی و به تبع آن تعطیلی دانشگاه ها در جهاد دانشگاهی به فعالیت مشغول شد و مسئولیت کمیته برق جهاد دانشگاهی را تا اوایل سال ۱۳۶۰ برعهده گرفت. شروع کار اجرایی وی را باید از این سال قلمداد کرد. بعد از آن به سمت معاونت اداری و مالی دانشگاه صنعتی منصوب می شود. یک سال بعد با توجه به شرایط خاص دانشگاه اصفهان با حکم وزیر فرهنگ و آموزش عالی و همزمان با اینکه عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان بود, به سمت ریاست دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی در می آید. یعنی جوان ترین رئیس دانشگاه در تاریخ ایران. خیلی از اساتید و حتی دانشجویان از نظر سنی از او بزرگتر بودند. این سال همزمان است با تغییر و تحولات بنیادین در دانشگاه ها و جوّ بسیار ملتهب و پرفشار آن روزهای جامعه.

در سال ۱۳۶۴ برای ادامه تحصیلات در مقطع دکتری مجددا عازم آمریکا شد و توانست در مدت ۳.۵ سال مدرک دکتری خود را در رشته مهندسی برق – گرایش ماشین های الکتریکی – از دانشگاه ایالتی کنتاکی دریافت کند. دکتر سقائیان نژاد در سال ۱۳۶۸ به وطن بر می گردد و بعد از چند ماه در مهرماه همان سال به ریاست دانشگاه صنعتی اصفهان منصوب می گردد. در طول مدت ۸.۵ سال ریاست ایشان بر دانشگاه صنعتی اصفهان, تحولات عظیمی در جنبه های مختلف علمی, تحقیقاتی, عمرانی و … رخ داد و حقیقتاً این دانشگاه دوران اوج شکوفایی و پیشرفت خود را در این دوران تجربه کرد.

در سال ۱۳۷۰ و با همت تنی چند از دوستان و همفکرانش, جامعه اسلامی مهندسین استان اصفهان را بنا نهاد و از آن زمان تا بهمن ۱۳۹۴ دبیری این تشکل فرهنگی – سیاسی را بر عهده داشت. همچنین ایشان به مدت ۱۴ سال مسئولیت گروه زبان دان های آفریقای سیاه در بعثه مقام معظم رهبری مدظله العالی را به عنوان مبلّغ بر عهده داشت.

در دی ماه سال ۱۳۷۶ و بعد از گذشت بیش از ۸.۵ سال و با روی کار آمدن دولت اصلاحات از ریاست دانشگاه بر کنار می شود. با اتمام دوران ریاست, ایشان تمرکز و توجه خود را بیش از پیش بر روی فعالیت های علمی و تحقیقاتی در محیط دانشکده معطوف می نماید.

در سال ۱۳۸۰ از طریق خیریه همدانیان ،ریاست هیات مدیره کارخانه سیمان اصفهان را به عهده می گیرد.

دکتر سقائیان در سال ۱۳۸۲ و بعد از انتخابات دومین دوره شورای اسلامی شهر به عنوان شهردار اصفهان انتخاب می گردد. از همان ابتدای کار رویکرد اصلی ایشان کاهش دیواربلند بی اعتمادی بین مردم و مسئولین بود که بعد از گذشت ۱۲ سال این دیوار کوتاه و کوتاه تر شد. گواه این امر تلاش شبانه روزی و خدمات بی نظیر در حوزه های عمرانی, فرهنگی, اجتماعی, خدماتی ، حمل و نقل، فضای سبز و … بود که با همراهی و پشتیبانی های مردم فهیم اصفهان محقق گردید. افتتاح پروژه های عمرانی متعدد از قبیل احیای میدان امام علی علیه السلام ، بزرگراه دو طبقه امام خمینی رضوان الله عنه (اولین بزرگراه دو طبقه کشور), سالن های اجلاس سران کشورهای غیر متعهد , اتوبان ها و تقاطع های غیر همسطح و … در کنار فعالیت های فرهنگی از قبیل انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام, برگزاری سالانه جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان, عقد قراردادهای خواهر خواندگی, احداث فرهنگسرا ها و مجتمع های متعدد فرهنگی ، ورزشی و . . . همه وهمه نشان از حجم وسیع و در عین حال متوازن از خدمات شهرداری اصفهان در این مدت دارد.

 

 

 

image_print

نوشته های مرتبط

خانواده

فهیمه حمزه ای

تولد و کودکی

فهیمه حمزه ای