اردیبهشت ۱۹, ۱۴۰۳
سایت شخصی سید مرتضی سقائیان نژاد
Image default
شهرداری قم یاداشت یادداشت‌ها

ریشه‌یابی فرصت‌ها و موانع تحقق اقتصادمقاومتی در شهرها

چند سالی است که مقام معظم رهبری در نام گذاری‌های سالیانه به مسائل اقتصادی توجه می‌کنند و این موضوع برای تمام کسانی که به نحوی در مدیریت کشور و مدیریت‌های محلی اثرگذار هستند، با خود مسئولیتی به همراه دارد.

در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی در شهرها باید به مولفه‌های مهم این موضوع و راهبرد اصلی آن یعنی درون زایی و برون گرایی توجه کرد. مسائلی مانند کاهش وابستگی به منابع اقتصادی رانتی، فساد ستیزی، مدیریت دانش محور، اصلاح الگوی مصرف در شهرها، ایجاد زمینه برای مشارکت مردم در مدیریت شهری و … از مهم ترین موضوعاتی هستند که می‌توانند به تحقق اقتصاد مقاومتی در شهرها کمک کنند.

اگر به تمام این شاخص‌ها دقت کنیم متوجه خواهیم شد که ریل گذاری مربوط به تحقق بسیاری از آنها در مرزهایی خارج از حیطه اختیارات مدیریت شهری اتفاق می‌افتد و این برای مجموعه‌ای که می‌خواهد به صورت جهادی وارد این میدان شود، مطلوب نیست.

نکته اساسی این است که شهرها موجود زنده بوده و به مشارکت مردم در تمام ابعاد نیاز دارند. این مشارکت از مسائل اقتصادی گرفته تا موضوعات فرهنگی و اجتماعی را در برمی‌گیرد. مردم باید در بسیاری از موضوعات به شهرداری کمک کنند تا مدیریت شهری بتواند مسیر خود را به درستی پیش برده و از منابع بهترین استفاده را ببرد.

مدیریت دانش محور از موضوعات مهم دیگری است که در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی در شهرها تعریف می‌شود. ما در شهرداری قم به دنبال این هستیم که مدیریت دانش محور را با ایجاد مرکز رشد و اتفاقاتی مانند این به یکی از ارکان حرکت شهر تبدیل کنیم. در این مسیر از جوانان خلاق دانشگاهی و شرکت‌های دانش بنیان بهره می‌بریم تا تبدیل دانش به ارزش افزوده و ثروت در حیطه مدیریت شهری اتفاق بیفتد.

از طرفی شهرداری‌ها به عنوان یک ارگان حیاتی در شهر، می‌تواند در مسائلی مانند کارآفرینی بسترساز باشد. لازمه این بسترسازی هم ورود گروه‌های خلاقی است که الگوهای ماندگار و کارا برای راهبردی اقتصادی شهر ترسیم کنند.

در شرایط حاضر عدم تحقق مسائلی مانند مدیریت یکپارچه شهری و همچنین ناپایدار بودن درآمدهای شهرداری موجب می‌شود که ریشه‌های ایجاد ساز و کار اقتصاد مقاومتی در شهرها با نقص‌های جدی روبه رو باشد.

اگر در این مسیر قرار است از شعار فاصله گرفته و به عمل نزدیک شویم باید به این دو موضوع کلیدی که در اسناد و قوانین بالادستی هم به آن تاکید شده، توجه ویژه داشت.

image_print

نوشته های مرتبط

تقدیم بودجه ۱۴۰۰ شهرداری قم به شورای شهر

najafzadeh

شهروندان قمی منتظر تحولات بیشتر در فضای سبز باشند

najafzadeh

رونمایی از تندیس شهدای مقاومت در قم

najafzadeh