اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۳
سایت شخصی سید مرتضی سقائیان نژاد
Image default
اجرائی شهرداری قم یاداشت یادداشت‌ها

اولویت تقویت زیرساخت‌ها برای شهر قم

شهر قم شهری پر ظرفیت از نظر مادی و معنوی است. از نظر تقدس این شهر با وجود بارگاه کریمه اهل بیت(س) فضایی معنوی داشته و وجود مسجد مقدس جمکران این کرامت معنوی را کامل کرده است.

سابقه هفت هزار ساله شهر قم و جایگاه این شهر در شکل گیری انقلاب اسلامی از دیگر موضوعاتی است که به قم وجهه‌ای خاص بخشیده است. این شهر زادگاه یا محل پرورش بزرگان دینی بسیاری بوده و همین موضوع به پر آوازه بودن نام آن کمک می‌کند.

امروز در دنیا شاید بسیاری از شهرهای بزرگ ایران را نشناسند اما به خوبی قم را شناخته و نام آن را بخاطر دارند. همین موضوع به ما کمک می‌کند که بتوانیم برای اعتلای بیشتر قم و برای ایجاد تصویری بهتر از این شهر در اذهان تلاش کنیم.

در این مسیر البته ناهمواری‌هایی هم وجود دارد و مشکلاتی دیده می‌شود که دلسوزان قم باید حل آن را در اولویت کاری خود قرار دهند تا مسیر اعتلای این شهر متوقف نشود.

یکی از موضوعات مهم این است که قم به تقویت زیرساخت‌های خود نیاز ویژه دارد. استان شدن قم در شرایطی رخ داده که شاخص‌های لازم برای این موضوع از پیش تعبیه نشده است. برای اینکه بتوانیم یک مجموعه از شهرها و روستاها را استان بدانیم، زیرساخت‌هایی از نظر اقتصادی و توسعه‌ای نیاز هست که در قم این زیرساخت‌ها وجود نداشت.

در طول ۶ سالی که در قم کار کردیم تمام تلاش ما تامین این زیرساخت‌ها بود. وقتی وارد این شهر شدیم حتی یک برنامه راهبردی برای حرکت مدیریت شهری وجود نداشت که خط کش و راهنمای مسیر باشد. برنامه راهبردی نخست شهرداری قم با تکیه بر نیازهای زیرساختی شهر انجام شد.

بسیاری از امور نرم افزاری شهر که از ضروریات هم محسوب می‌شود، به دلیل مشغولیت وسیع در اقدامات سخت افزاری و زیرساختی که نیاز بود در قم دیده شود، در اولویت نبود. با اینهمه حالا پس از گذشت ۵ سال و اتمام دوره برنامه راهبردی اول مشاهده می‌کنیم که شرایط برای پرداختن به مسائل نرم افزاری فراهم شده و زمان توجه بیشتر به موضوعاتی مانند اقتصاد شهری، هوشمندسازی و مسائل فرهنگی فرارسیده است.

کسانی که با شرایط شهر قم آشنایی دارند خوب می‌دانند ما در این سالها تلاش کردیم رسیدگی بیش از اندازه به مسائل روبنایی یا تبلیغی وقت ما را برای پیگیری مسائل زیرساختی محدود نکند. بسیاری از پروژه‌های بزرگ در شهر قم ایجاد و افتتاح شد اما حتی یک مراسم افتتاح برای آن برگزار نکردیم.

در زمانی که شهرداری اصفهان مسئولیت داشتم، یک ساختمان ۵ طبقه برای رسانه ایجاد کردیم اما در قم نیازهای زیرساختی به قدری وسیع بود که فرصت و بودجه‌ای برای این قبیل امور باقی نمی‌ماند. اعتقاد ما این بود که با توجه به شرایط قم باید تمرکز ما بر کارهای اساسی باشد و مردم خودشان متوجه اقداماتی که در سالها صورت گرفته و تغییرات شهر خواهند شد.

قطار توسعه قم همچنان فعال و پر سرعت است. شهرداری قم این روزها در حال تدوین برنامه دوم راهبردی با افق ۱۴۰۵ است و هر مدیری که در این شهر سکاندار باشد باید این برنامه را مبنای حرکت خود بداند. همین برنامه محوری موجب خواهد شد قم به ظرفیت و جایگاهی که متناسب با عظمتش باشد، نزدیک شده و آینده‌ای روشن به همت جوانان، متخصصان و دلسوزان این شهر رقم زده شود.

image_print

نوشته های مرتبط

گفت و گو درباره نقش مدیریت شهری در اقتصاد

najafzadeh

نقدی بر نگاه به حکمروایی شهری

najafzadeh

برگزاری نشست صمیمی شهردار با هنرمندان قمی

najafzadeh