اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۳
سایت شخصی سید مرتضی سقائیان نژاد
Image default
شهرداری قم یاداشت یادداشت‌ها

قم در مسیر شکوفایی اقتصاد شهری

اقتصاد شهری مفهومی گسترده و در رابطه تناتنگ با شاخص های اقتصادی و مفاهیم برنامه ریزی شهری است. در واقع تفاوت اقتصاد شهری با اقتصاد خرد و کلان در نقش آفرینی عنصر فضا و مکان در مولفه های اقتصادی متمرکز می‌شود.

مفهوم اقتصاد در شهرها با مسائلی مانند توسعه، آرامش، نشاط و حقوق شهروندی گره خورده و تا پایه‌های اقتصادی یک شهر تقویت نشود، نمی‌توان برای خدمت‌رسانی شایسته در بلندمدت آسوده خاطر بود.

با اینهمه شکوفایی اقتصاد شهری نیاز به پیش زمینه‌هایی دارد که باید تامین شود. در شهر قم مسئله نقص‌های زیرساختی از مهم‌ترین مشکلاتی است که می‌تواند پاشنه آشیل رونق اقتصاد شهری باشد. در واقع تا زیرساخت‌های شهری در حوزه‌های مختلف محیط زیست شهری، حمل و نقل، شبکه معابر و … تکمیل نشود، نمی‌توانیم ادعا کنیم برای حضور سرمایه گذار و رونق گرفتن اقتصاد شهری کاملا آماده هستیم.

آمار می‌گوید در شرایط عادی سالی ۲۰ میلیون زائر وارد شهر قم می‌شوند. در شرایط فعلی فقط هزینه خدمات حضور این زائر به عهده شهر می‌ماند اما اگر زیرساخت‌های شهری تقویت شده و ماندگاری زائر افزایش یابد، اوضاع متفاوت می‌شود.

از طرف دیگر شهر قم به علت نزدیکی به پایتخت شرایط ویژه‌ای دارد. پایتختی که این روزها از نظر بسیاری خدمات اشباع شده و اگر قم زیرساخت‌هایش را کامل کند می‌تواند ظرفیت‌های آن را به خود جذب کند.

وقتی صحبت از زیرساخت‌ها می‌کنیم باید به مسائل مختلفی توجه داشته باشیم. شهر قم از ابتدای تبدیل شدن به استان از نظر زیرساخت‌های اقتصادی و … کامل دیده نشده و هنوز هم از این موضوع رنج می‌برد.

از طرفی قم هفت ورودی دارد که برای رسیدن به شرایط مطلوب اقتصاد شهری باید ساماندهی شوند. مسئولیت شهرداری داخل محدوده شهری است با اینحال ما در شهرداری قم برای این ورودی‌ها طرح تهیه کرده و در ساماندهی برخی از آنها وارد عمل شدیم.

در این زمینه البته نیاز به همراهی دستگاه‌های متعددی وجود دارد تا مشاغل ناسازگار از ورودی‌ها جمع شده و خدماتی که متناسب با نیاز زائر است در آن شکل بگیرد.

از طرفی وضعیت قم از نظر اقلیم شهری به بهبود نیاز داشت که با ارتقای قابل توجه سرانه فضای سبز شهری به آن رسیدیم. انداختن فرش قرمز زیر پای سرمایه گذاران برای کمک به شکل گیری مراکز اقامتی در خور زائرین از دیگر اقدامات ویژه‌ای بود که برای آن تلاش شد. شهر قم نیاز به چند هتل ۵ ستاره داشت و کمبود مراکز اقامتی، ظرفیت‌های زیارت را با چالش مواجه می‌کرد که با تلاش‌های بسیار ظرفیت بلوار پیامبر اعظم(ص) برای این موضوع فعال شد.

امید و انتظار ما این است که با اقدامات صورت گرفته و با پیگیری همه الزامات، شهر قم بنیه قوی‌ای برای بهبود اقتصاد شهری داشته و آینده این شهر از نظر اشتغال و سرانه درآمد، مطابقت بیشتری با شان مردم شریف قم داشته باشد.

image_print

نوشته های مرتبط

تقدیر از شهرداری قم در کادرسازی و مدیرپروری/آمادگی حوزه برای همکاری با شهرداری در مباحث معماری و هوش مصنوعی

najafzadeh

ریشه‌یابی فرصت‌ها و موانع تحقق اقتصادمقاومتی در شهرها

najafzadeh

انتقاد شهردار قم از تصمیمات یک‌شبه درباره اراضی ۳۲ و ۴۸ هکتاری/احصای ۲۰ مسئله بلاتکلیف شهری

najafzadeh