اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۳
سایت شخصی سید مرتضی سقائیان نژاد
Image default
اخبار خبر

عواقب تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسی برای قانون شهرداری‌ها/ حذف درآمدهای شهرداری‌ها

دکتر سید مرتضی سقاییان نژاد در پنجاه و نهمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم که در سالن جلسات ساختمان شهید باکری شورای شهر برگزار شد، ضمن عرض تسلیت شهادت هم‌وطنان در حادثه تروریستی حرم حضرت شاه‌چراغ اظهار داشت: امروز نیازمند مدیریت قوی در حوزه شهری هستیم، زیرا عملکرد ما تأثیر مستقیم بر سفره مردم دارد.

وی به نقاط ضعف قانون درآمدهای پایدار شهرداری‌ها اشاره کرد و افزود: تا زمانی که در جهت دولتی کردن شهرداری‌ها و کم کردن اختیارات شوراها حرکت می‌کنیم، مشکلات حل‌نشده و باید نگاه خود را به مدیریت شهری تغییر دهیم.

شهردار قم تصویب قانون درآمدهای شهرداری‌ها در مجلس را موردتوجه قرارداد و گفت: این قانون در مجلسی تصویب‌شده که انتظار داشتیم نگاهی واقع‌بینانه و کارشناسانه‌تر به مدیریت شهری داشته باشد.

وی ساختار شورای عالی استان‌ها را غیر کارشناسی دانست و ابراز کرد: بدنه شورای عالی استان‌ها سیاسی بوده و جلسه کلان‌شهرها خاصیت خود را ازدست‌داده است؛ امروز ما با نامه‌ای از طرف دولت مواجه هستیم که خواستار ارائه خدمات از طرف شهرداری به دولت است.

دکتر سقاییان نژاد با یادآوری حوزه فعالیت شهرداری‌ها تصریح کرد: حتی با یک نگاه اجمالی هم می‌توانیم ببینم تمام ‌کارهای فرهنگی، عمرانی، اجتماعی و اقتصادی در شهرها توسط شهرداری‌ها بدون هیچ حمایت دولتی در حال انجام است و هنوز بدون هیچ کمکی از شهرداری توقع حمایت می‌رود.

وی با ابراز نگرانی از حذف کارشناسان در تصمیم‌گیری‌ها خاطرنشان کرد: باید مسائل مربوط به شهرداری‌ها و شوراها در جلسات کلان‌شهرها به‌صورت تخصصی بررسی و بازبینی شود.

شهردار قم قانون جدید را تنها دربرگیرنده ۵ درصد از هزینه‌های شهرداری‌ها عنوان کرد و گفت: دولت منابع درآمدی شهرداری‌ها را حذف می‌کند، درحالی‌که درآمدهایی که مربوط به خود دولت بوده مانند آب و برق و گاز را هرروز گران کرده و افزایش می‌دهد.

وی در ادامه طرح اصلاح شوارع محدود جمکران را موردتوجه قرارداد و تصریح کرد: محله جمکران از محدوده و منطقه جمکران جدا بوده و نباید این دو محدوده را باهم یکی بدانیم.

دکتر سقاییان نژاد ساخت شوارع جدید را نیازمند ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه دانست و اظهار داشت: تا منابع این طرح‌ها تأمین نشود شهرداری نمی‌تواند کار بزرگی در جهت توسعه این منطقه انجام داده و باید هر چه سریع‌تر وضعیت تغییر کاربری ۴۰ هکتار فضای سبز این منطقه مشخص شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر منابع مالی اجرای طرح‌ها مشخص شود، شهرداری نیز سهم خود از ماده ۱۰۱ را به میدان آورده و در کمترین زمان طرح‌ها اجرا می‌شود و می‌توانیم طرح جامعی را در محدوده و محله جمکران اجرا کنیم، ‌البته در حال حاضر نیز این طرح در مرحله مطالعه و تدوین است.

انتهای پیام/

image_print

نوشته های مرتبط

نقدی بر نگاه به حکمروایی شهری

najafzadeh

دیدار نوروزی شهردار قم با امام‌جمعه پردیسان

najafzadeh

پیام تبریک شهردار قم به منتخبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان

najafzadeh