اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۳
سایت شخصی سید مرتضی سقائیان نژاد
Image default
اخبار خبر

اجرای طرح پارکینگ شرقی حرم مطهر در سال ۱۴۰۱ / واگذاری تصمیم‌گیری برای بلوار پیامبر اعظم(ص) به مدیریت استان

 دکترسید مرتضی سقائیان‌نژاد در گفت‌وگوی ویژه خبری سیمای نور، بودجه سال ۱۴۰۰ را عددی بالغ‌بر ۳ هزار و ۶۲ میلیارد تومان اعلام کرد و اظهار داشت: این عدد در مرحله اول تصویب شد و در اصلاحیه به ۳ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان رسید.

وی از تحقق حقیقی بیش از ۹۵ درصد بودجه خبر داد و افزود: هنوز بودجه سال ۱۴۰۰ به مرحله تفریغ نرسیده تا بتوانیم عدد حقیقی تحقق بودجه را محاسبه کنیم اما پیش بینی‌ها بر تحقق بالای ۹۰ درصد است.

شهردار قم ارزش ریالی پروژه‌های افتتاح شده در سال ۱۴۰۰ را ۱۲۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این ۱۲۰ هزار میلیارد ریال در ۱۲ نوبت و در حوزه‌های ترافیکی، زیست محیطی، خدماتی و فرهنگی افتتاح شد که در توسعه شهر بسیار مؤثر بوده است.

وی افتتاح یک خیابان با قدمت نیم قرن را افتخاری برای شهرداری دانست و بیان کرد: خیابان شهیدان برقعی بعد از نیم قرن مشکلات در مرکز شهر امسال به بهره‌برداری رسید و ترافیک مرکز شهر را بهبود خواهد داد.

سهم حمل ونقل از بودجه شهرداری قم

سقائیان نژاد بیشتر حجم بودجه عمرانی سال ۱۴۰۰ را در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک دانست و تاکید کرد: در سال ۱۴۰۱ نیز بیش از ۶۴ درصد بودجه عمرانی مربوط به مسائل زیربنایی در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک خواهد بود.

وی نوسازی کامل ناوگان اتوبوسرانی شهر قم را دومین اتفاق مهم در سال ۱۴۰۰ دانست و خاطرنشان کرد: همچنین بیش از ۲۵۰۰ تاکسی فرسوده نیز از مدار خارج‌شده و این راه ادامه خواهد داشت و در چند روز گذشته نیز قرارداد ۵۸ دستگاه اتوبوس نو منعقد شد.

شهردار قم به مشکلات احداث پارکینگ در شهر قم اشاره کرد و یادآور شد: متاسفانه باوجود طراحی و جانمایی پارکینگ در مرکز شهر مشکلات تملکی و عدم توافق با مالکان مانع اجرایی شدن پارکینگ‌ها شد.

پیش بینی ۱۰۰ میلیارد تومان برای ساخت پارکینگ

وی بودجه ساخت پارکینگ در سال ۱۴۰۱ را عددی بالغ‌بر ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم نیاز پارکینگ در مرکز شهر را در سال آینده رفع کنیم البته پارکینگ‌هایی در مناطق مختلف در حال پیگیری است.

سقاییان نژاد در ادامه به مشکلات پارکینگ شهید کاظمی اشاره و تصریح کرد: متاسفانه پارکینگ شهید کاظمی دچار مشکلات حقوقی زیادی بوده در صورت حل مشکلات حقوقی آن، با تعدیل طرح اولیه و اختصاص بخش زیادی از آن به پارکینگ عملیات عمرانی آن آغاز می‌شود.

شهرداری قم پارکینگ شرقی حرم مطهر را نیز یکی از پروژه‌های مهم سال ۱۴۰۱ عنوان کرد و افزود: برای این پارکینگ بودجه‌ای در نظر گرفته‌شده و سرمایه‌گذار برای ساخت آن اعلام آمادگی کرده است.

وی تعداد پارکینگ در نظر گرفته‌شده در این طرح را ۳ هزار پارکینگ اعلام کرد و گفت: سرمایه‌گذار می‌خواهد در قبال ساخت پارکینگ مجوز تجاری دریافت کند که باید تعادلی بین این دو برقرار شود.

سقائیان نژاد ادامه داد: طرح پیشنهاد داده‌شده پارکینگی با ظرفیت هزار و ۶۰۰ دارد و در سال  ۱۴۰۱ این طرح عملیاتی خواهد شد.

بازگرداندن اراضی ۳۲  و ۴۸ هکتاری به قم

وی یکی از مشکلات مهم شهرداری را ساماندهی بافت فرسوده دانست و بیان کرد: ستاد بازآفرینی شهری با تغییرات مدیریتی در وزارت راه و شهرسازی دچار مشکلاتی شد و برنامه‌های این ستاد شد نیمه تمام ماند.

شهردار قم به نتایج آخرین سفر ریاست جمهوری به قم اشاره کرد و یادآور شد: در این سفر ۴۸ هکتاری و ۳۲ هکتاری مجدد به قم بازگردانده شده و به ستاد واگذار شد و همچنین تفویض اختیاراتی نیز از مرکز دریافت شد تا سال ۱۴۰۱ حرکت به سمت ساماندهی بافت‌های فرسوده باشد.

سقائیان‌نژاد توافق بین شهرداری و مدیران میراث فرهنگی را مورد توجه قرارداد و مطرح کرد: در آخرین جلسه میان مدیریت شهری و مدیران میراث فرهنگی بازبینی  ۳۱۵ هکتاری بافت تاریخی مطرح شد.

وی تاکید کرد: کل بافت ۳۱۵ هکتار تاریخی نبوده و امروز به ۲۵۰ هکتار رسیده اما باید این مساحت  به صورت لکه‌ای موردبررسی قرار گیرد و نهایتاً توافقات خوبی با معاونت میراث فرهنگی داشته‌ایم و اگر بتوانیم با همکاری هم طرحی ارائه دهیم،برای تعیین تکلیف نهایی به کمیسیون ماده ۵ می‌رود.

سرانه فضای سبز به ۲۶ متر مربع می‌رسد

شهردار قم سرانه فضای سبز شهر قم را عددی بالغ‌بر ۸/۲۰ متر مربع به ازای هر نفر اعلام کرد و گفت: در پایان اجرای برنامه راهبردی ۱۴۰۴ این عدد به ۲۶ مترمربع به ازای هر شهروندی قمی خواهد بود.

وی به افتتاح فاز نخست بوستان زائر و بوستان خضرنبی(ع) اشاره کرد و یادآور شد: پروژه‌های حوزه تفریحی و گردشگری که در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسیده سورتمه، تله‌سیژ و شهربازی بوستان علوی، شهربازی بزرگ بوستان غدیر، سایت ورزش‌های آبی و قایقرانی در بوستان جوان و باغ پرندگان بخشی از آن است.

شهردار قم پروژه‌های تفریحی و گردشگری سال ۱۴۰۱ را نیز نام برد و بیان کرد: پروژه زیپ‌لاین و پل معلق بوستان کوثر، شهربازی و مجموعه قزل پارک بوستان فدک، احداث مجموعه پینگ بال و سنگ‌نوردی و ورزش‌های هیجانی و احداث بوستان دوچرخه‌سواری در بلوار غدیر بخشی دیگر از پروژه‌های حوزه گردشگری است.

وی تکمیل پروژه بوستان کوهستانی هزار هکتاری را نیز مطرح کرد و اظهار داشت: در بوستان هزار هکتاری ۱۱ بوستان طراحی‌شده که امروز دو بوستان آن افتتاح‌شده و امیدواریم تا سال ۱۴۰۱ شاهد افتتاح کامل این بوستان کوهستانی منحصربه‌فرد باشیم.

تکمیل تقاطع نماز و تونل بلوار جمهوری اسلامی

سقائیان نژاد در بخش دوم برنامه به پروژه‌های نیمه تمام اشاره و تصریح کرد: تقاطع نماز یکی از پروژه‌هایی است که در سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد، قرار بوده روگذر این تقاطع امسال افتتاح شود اما به علت جابه جایی تأسیسات شهری و مخابراتی افتتاح فاز نخست این پروژه به تاخیر افتاد و امیدواریم تا اردیبهشت روگذر آن تکمیل شود.

وی فاز ۵ عماری یاسر را به عنوان یکی از پروژه‌های ۵۰ سال شهر مطرح کرد و گفت: این پروژه نیز تا خیابان ممتاز اجرایی خواهد شد البته برای تکمیل این مسیر ۸۰ پلاک باید تملک و آزادسازی شود که بسیار کار سختی است و ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه دارد.

شهردار قم ادامه داد: تکمیل تونل جمهوری در منطقه دو نیز یکی از پروژه‌های نیمه تمام است که ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار داشته و تا خرداد ۱۴۰۱ افتتاح می‌شود؛ همچنین شهربازی ۷۲ تن و پل معلق بوستان کوثر تعدادی از این پروژه‌هایی است که باید تا سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسد.

وی به بلوار پیامبر اعظم (ص) نیز اشاره کرد و افزود: طرح این بلوار هنوز به تصویب نهایی نرسیده است و خوشبختانه در سفر اخیر ریاست جمهوری طرح این بلوار به استان واگذار شد و چنانچه طرح آن تصویب شود باید به دنبال تأمین تأسیسات زیربنایی آن باشیم؛ ۱۸ پروژه بزرگ در این بلوار در حال اجرا بوده و چند هتل بزرگ در حال ساخت است.

منوریل تغییر کاربری می‌دهد

شهردار قم از آمادگی مترو قم برای انجام تست گرم خبر داد و تصریح کرد: متاسفانه کمبود واگن و تأمین نشدن آن به علت تحریم‌ها بهره‌برداری مترو را به تأخیر انداخته اما در صورت تأمین واگن بعد از ۴۰ روز تست گرم بلافاصله مترو آماده خدمت‌رسانی به مردم است.

وی اعتبار راه‌اندازی فاز دو خط A مترو را ۸۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و خاطرنشان کرد: مطالعات خط B  انجام‌شده است و در صورت بهبود شرایط کشور می‌توانیم برای اجرایی کردن آن آماده شویم.

سقائیان نژاد ادامه داد: در سفر اخیر ریس جمهور به قم قرار شد مسئله منوریل در مدت ۶ ماه تعیین تکلیف شود. پس از این سفر ما جلسات زیادی با سرمایه‌گذاران داشتیم؛ در مجموع قرار است منوریل از حالت حمل‌ونقلی خارج‌شده و به سمت گردشگری و تفریحی سوق داده شود.

image_print

نوشته های مرتبط

پیام تبریک شهردار قم به مناسب روز “نیروی دریایی”/امنیت کشور مرهون حراست آزادمردان بی‌ادعاست

najafzadeh

عبور از ۹۹ با ۳۶۵ روزِ سخت اما پر برکت/ تلاش برای رفع محرومیت از ۱۹ لکه شهری در قم

najafzadeh

شهردار قم درگذشت مادر شهیدان صبوری را تسلیت گفت

najafzadeh