اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۳
سایت شخصی سید مرتضی سقائیان نژاد
Image default
شهرداری قم گزارش عملکرد یاداشت یادداشت‌ها

مژده‌ای برای شهروندان قمی

توسعه حمل و نقل عمومی و ارتقای مطلوبیت استفاده از ناوگان آن یکی از اهداف مهم مدیریت شهری در شهر مقدس قم است. شهری که به واسطه داشتن زائران میلیونی و وجود بارگاه مطهر حضرت معصومه(س) در مرکز ثقل آن، نیاز به توجه ویژه به این امر دارد.

به جز مسائلی مانند سامان بخشی ترافیکی، پیشگیری از آلودگی هوا و کاهش مصرف سوخت، ارتقای کیفیت ناوگان حمل و نقل عمومی به نوعی ادای دین مدیریت شهری نسبت به شهروندان مسئولی است که در مسیر ساختن شهری با کیفیت‌تر با خدمت‌گزاران خود همراهی می‌کنند.

این عرصه البته چندان شرایط همواری ندارد. با اینکه در حال حاضر هزینه تهیه یک دستگاه‌ها اتوبوس شهری به طرز چشمگیری بالا رفته، کمک‌های دولتی طی سال‌های اخیر برای خرید اتوبوس بسیار کاهش یافته است. با اینهمه شهرداری قم در سال ۱۴۰۰ توانست ۵۲ اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه کند و امسال نیز پس از پیگیری‌های گسترده، دولت با تامین ۶۴ دستگاه اتوبوس جدید موافقت کرده است.

هزینه این اتوبوس‌ها با مشارکت مدیریت شهری و دولت پرداخت خواهد شد و در تلاشیم سهم قم از این قرارداد را به صد اتوبوس برسانیم. در کنار این، مدیریت شهری برای اتمام فاز یک متروی قم تمام توان خود را به کار برده و اگر همراهی دولت در تامین ناوگان مترو نیز محقق شود، به زودی می‌توانیم شبکه مؤثرتری از سیستم حمل و نقل عمومی در شهر قم را شاهد باشیم.

دغدغه دیگر این روزهای شهرداری قم اتمام خط اتوبوس تندرو در بلوار آیت‌الله بروجردی است که خدمتی شایسته به شهروندان ساکن در منطقه پردیسان بوده و شبکه سیستم حمل و نقل عمومی ما را قدرتمندتر خواهد کرد.

بر اساس طرح جامع حمل و نقل شهر قم دو خط قطار شهری و سه خط اتوبوس تندرو باید به ظرفیت زیرساختی ایجاد شده در شبکه معابر شهر قم اضافه شوند تا بتوانیم سیستم کارآمد حمل و نقلی در شهر داشته باشیم. در کنار ایجاد این زیرساخت‌ها به دلیل شرایط اقتصادی حال حاضر کشور، تأمین ناوگان همواره یکی از نگرانی‌های ما است که امیدواریم با همراهی دولت قدم به قدم این نگرانی‌ها برطرف شود.

image_print

نوشته های مرتبط

مسجد جمکران به ۲۰۰ هکتار پارکینگ نیاز دارد / تأکید بر بُعد مردمی مراسم نیمه شعبان

najafzadeh

موانع توسعه شهر قم

najafzadeh

انتقاد از دولتی‌سازی شهرداری‌ها / امور شهری گرفتار بروکراسی اداری کشور است

najafzadeh