اردیبهشت ۱۹, ۱۴۰۳
سایت شخصی سید مرتضی سقائیان نژاد
Image default
یاداشت یادداشت‌ها

مردم، محور تعظیم شعائر

اگر نگاهی به تاریخ عزاداری ایام محرم و صفر و حرکت این کاروان پرشور در طی سالیان طولانی عمر تشیع بیندازیم، متوجه درس‌های بزرگی خواهیم شد.

شاید بزرگترین درسی که از این تاریخ می‌توان آموخت مربوط به نقش محوری مردم در این عرصه باشد. این نهضت زنده به حرکت پویای مردم و نقش آفرینی آحاد یک ملت و جامعه است. در سیاه ترین دوران‌های تاریخ، این همت عاشقان اهل بیت(ع) بوده که موجب زنده نگه داشتن این نهضت شد و امروز هم این مسئله باید مد نظر تمام ارگان‌های موثر در گرامیداشت ایام محرم و صفر باشد.

دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی در تعظیم شعائر دینی وظایفی به عهده دارند. شهرداری‌ها هم در این عرصه نقش مهمی ایفا می‌کنند و شهرداری قم در طول سالیان گذشته در این عرصه پیشتاز بوده اما هیچگاه نباید فراموش شود که مردم محور حرکت عظیم عاشورایی در ایام محرم و صفر هستند.

اثرگذاری شهرداری‌ها در عرصه گرمیداشت ایام محرم و صفر بسیار مغتنم است اما این کار باید به نحوی صورت بگیرد که نقش محوری مردم همچنان حفظ و دیده شود.

چه از لحاظ اجتماعی و چه از دید مذهبی، اینکه صرفاً فضاسازی شهری را وظیفه‌ی یک ارگان یا نهاد خاص بدانیم جایز نیست و همچون سالیان گذشته باید به سمتی حرکت کنیم که شهروندان وظیفه خود بدانند که فضای شهری پیرامون خود را در هر مناسبت تغییر دهند.

شهرداری قم به سهم خود و با توان ویژه‌ای در مناسبت‌ها به تعظیم شعائر و فضاسازی شهری توجه داشته و اقداماتی را به انجام می‌رساند؛ ولی برای پررنگ شدن و ظهور و بروز بیشتر این امر نیازمند همراهی شهروندان، هیئات مذهبی، مساجد، تشکل‌های مردم‌نهاد، فعالان فرهنگی و اجتماعی و کسبه هستیم تا جلوه شهری در محرم متفاوت شود.

اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی، حمایت از گروه‌های مردمی، هیئات مذهبی و مشارکت فعال در فضاسازی شهری از درب خانه‌ها تا معابر و ورودی‌‎های شهر و اجرای طرح خوب و موثر هر خانه یک حسینیه که از سال گذشته شروع شد از مواردی است که به‌صورت جدی در شهرداری قم دنبال می‌شود.

مشارکت‌های اجتماعی با محوریت نقش مردم اصلی است که در ارکان زندگی شهروندان می‌بایست به‌صورت جدید دنبال شود و در مجموعه شهرداری قم نیز این رویکرد و ایجاد تسهیلات برای افزایش آن با اهتمام ویژه‌ای دنبال خواهد شد.

image_print

نوشته های مرتبط

موانع توسعه شهر قم

najafzadeh

گفتاری درباره نسبت دانشگاه و جامعه؛ داستان ماهی و آب

najafzadeh

لزوم تبیین رابطه سنت و تجدد در توسعه شهری

najafzadeh